Teach, samen ontwikkelen in jouw klas!

Manou Hooyman

Al van jongs af aan was het duidelijk; ik wilde het onderwijs in! Na het afronden van de Alpo (academische lerarenopleiding primaironderwijs) en mijn masteropleiding Orthopedagogiek, ben ik gaan werken op een excellente basisschool in een achterstandswijk.

Het keihard werken voor én met kinderen om er alles uit te halen wat erin zit, levert me altijd veel energie op. Het ontwerpen en geven van didactisch onderbouwde lessen en het leren omgaan met ver uiteenlopende soorten van gedrag, zijn vlakken waarbij ik mijn kennis vanuit de orthopedagogiek kan inzetten. Deze facetten hebben ervoor gezorgd dat ik mijn wetenschappelijke kennis heb leren omzetten naar praktisch handelen.

Ik heb de drive om mezelf te blijven ontwikkelen als mens en als professional en ben daarnaast altijd opzoek naar nieuwe uitdagingen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een aantal jaar geleden op mijn eigen school in aanraking ben gekomen met het coachen van collega’s. Het delen van kennis en het samen nadenken over én het ontwikkelen van beter onderwijs, zijn mijn grote drijfveren. Toen ik merkte dat ik met verbale coaching niet de resultaten behaalde die ik zou willen, ben ik opzoek gegaan naar een manier waarop ik die resultaten wellicht wel zou kunnen bereiken. Na vele positieve verhalen ben ik de opleiding tot beeldcoach gaan volgen. Het zichtbaar maken van gedrag en daarmee inzicht krijgen in mijn eigen manier van handelen (voor de klas, maar ook als coach) heeft zowel bij mij als bij de mensen die ik begeleid veel meer rendement opgeleverd.

Doordat ik als beeldcoach in veel klassen kom, zowel binnen als buiten mijn eigen school, ontmoet ik veel leerkrachten. Eén van deze leerkrachten zei op een gegeven moment:

 

’Ik zie dat ik het anders moet doen, maar ik heb er nog geen beeld bij. Laat het me eens zien.’’

Meester Yannick
Leerkracht basisonderwijs

Dat was voor mij het moment dat ik besloot om samen met de leerkracht een les te gaan geven. We hebben de les samen voorbereid, we gaven hem samen en we evalueerden samen. Het resultaat; een leerkracht die zag wat er écht gebeurde in de groep en wat de groep nodig had om een stap verder te komen. We bepaalden samen welke vaardigheden de leerkracht nodig had om de groep verder te helpen. De bewustwording en het samen voorbereiden en oefenen van deze vaardigheden in de klas resulteerde erin dat de leerkracht zich in hoog tempo ontwikkelde. Niet na schooltijd, maar direct in de les ontwikkelen!

Na het volgen van de training co-teaching wist ik het direct: Beeldcoaching en Co-teaching daar moet ik wat mee. Het concept Beeld & Co is hiervan het resultaat!

Wil je met mij in contact komen?

Ik kom graag met je in contact.